Bebola Ikan Mudah

Wednesday, February 17, 2010



Sebenarnye, resepi ni cilok dari blog Almari Resepi. Resepi asalnya :


Bahan2 asal:

400 gram ikan tenggiri
1 sk garam
1/2 sk lada sulah
3 sudu besar tepung jagung
2 sudu kecil tepung ubi
60 ml air sejuk@ secukupnyer
1/4 sk soda bikarbonat

Tapi aku modified le sebabnye mane nak cari penimbang kat umah aku tu beb. Bukannye aku rajin beno nak timbang bulat-bulat ha..So, jadilah resepi seperti di bawah:

Cara aku

Isi ikan salmon (separuh dari isi ikan yang sepotong tuh - betul ke aku tulis ni ek!haha)
Secubit kecil garam
1 1/2 sudu besar tepung jagung
1/2 sudu besar tepung ubi
air secukup rasa (agak-agak supaya senang lekat/gumpal bila nak rebus nanti)


Cara-cara :
1) tumbuh isi ikan yang dah diasingkan dari tulang tu dengan lesung batu sampai lumat
2) setelah lumat, campurkan dengan tepung2 tadi, garam dan sikit air. (Boleh juga potong bawang, daun sup nipis2 dan gaul bersama bancuhan tadi atau campur sayur yang dipotong/hiris halus)
3) Panaskan periuk dengan air sampai menggelegak. Kepalkan kecik2 atau ikut suka bentuk. Dan masukkan dalam periuk. Tunggu hingga bebola timbul dan siaplah untuk diangkat dan dihidangkan. (macam dalam gambar kat atas. Bebola warna oren. sebab isi ikan salmon..hehe)

Bebola yang sedang bergolak di dalam periuk..hehe


Nih gambo sup makaroni yang dicampur bebola yang dipotong kecil...Nyummmm...Tapi Dina tak minat sangat dengan bebola. Dia sangat layan makaroni dan sayur-sayur itu...di kutip satu persatu masuk dalam mulut..hehehe..

0 comments:

Resepi Ikut Suka Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template for Bie Blogger Template Vector by DaPino